Podcast EP 5 - 10 tips om waardevolle content te maken Debbie Bernasco

EP:5 10 tips om waardevolle content te maken

Large-itunes-Subscribe-Button-300x138

[Je kunt boven mijn podcast beluisteren of mijn blog lezen.]

 

Oké, ik ga het nog één keer herhalen. En wel voor de ondernemers die het nog steeds niet weten: Wat is een LOVEBRAND? De reden dat ik dit nogmaals doe is overigens omdat ik er zelf heilig in geloof. Én, omdat ik diep in mijn hart héél graag wil dat iedereen een LOVEBRAND wordt. Zodat iedereen onbezorgd kan ondernemen, zonder zorgen over een genoeg aan klanten of de grootte van de omzet. Dus, komt ‘ie…

Een LOVEBRAND is een merk met een goed en duidelijk verhaal. Een merk dat inspireert, verbindt, van betekenis is en relevante content maakt. Het is een bezield ondernemer die geen enkele zorgen heeft of hij wel genoeg klanten heeft, omdat die zich bij de vleet bij hem aandienen. Zelf hoeft hij daar niets voor te doen. Waarom niet? Omdat klanten met hem weglopen. Verliefd op hem zijn en daarom zonder enige twijfel zijn producten en diensten afnemen.

Ik weet het, dat klinkt natuurlijk ontzettend lekker. En eerlijk waar, dat is het ook. Sinds ik mijn beproefde methode Be a LOVEBRAND bedacht en hem zelf inzette, is mijn ondernemerschap namelijk nooit meer hetzelfde geweest. Dat vreselijke acquireren kon ik definitief achter me laten, evenals alle zorgen over nieuwe klanten. Die dienden zich immers vanzelf aan, zonder dat ik daar ook maar íets voor deed.

De essentie van mijn methode is allesbehalve ingewikkeld. Het is gebaseerd op de manier waarop emotie en verliefdheid werkt; het triggeren, ontwikkelen en vasthouden van de gevoelens van je klant. Je moet ervoor zorgen dat ze verliefd op je raken en niet meer anders willen. Jouw kennis, persoonlijkheid en waarde is en blijft hun hunkering.

Een van de belangrijkste instrumenten om klanten verliefd op je te laten worden is het creëren van relevante en plezante content; in dit geval alles wat je online produceert. Dit varieert van blogs, nieuwsbrieven, teksten voor je salespagina’s tot social media posts. In deze content deel jij het verhaal en de kennis waarnaar jouw kanten smachten. Hun voornaamste redenen om jouw content te lezen zijn namelijk:

  1. omdat ze geïnteresseerd zijn in het onderwerp dat jij beschrijft;
  2. omdat ze iets willen leren waarvan zij totally obsessed zijn;
  3. omdat ze een probleem ervaren waarmee zij zich graag geholpen zien.

Zelf hou ik enorm van content maken. Elke dag ben ik er mee bezig om kennis te delen waarme ik mijn klanten kan helpen en hen te inspireren met mijn ondernemers- en marketingkennis. Vermoedelijk komt dat voort uit de tijd dat hoofdredacteur was van het stijlvolle mannenblad GEORGE MAGAZINE, want ik ben op dat gebied nog altijd helemaal hooked. Alles wat met contentcreatie te maken heeft doe ik. De research, het bedenken van onderwerpen, het uitdiepen, het kiezen van de contentvorm en de manier waarop ik mijn verhaal en kennis ga delen.

Mijn favoriete contentvormen zijn video, blogs en podcasts. Wat dat betreft ben ik mijn eigen uitgever. Want zo moet je het zien. Ook die publiceert en ontwikkelt kennis, producten, diensten en verspreidt ze op zo’n manier dat ze op de meest effectieve manier beschikbaar zijn voor hun lezers. En dat is voor mij niet anders.

Anders gezegd creëer je een platform voor jezelf waar jij je kennis kunt delen. Om een voorbeeld te geven; zelf deed ik dat met storytellingmatters.nl. Het onderwerp storytelling en contentmarketing was een jaar of drie geleden nog niet helemaal uitgediept. Ik heb toen dat platform bedacht en dat heeft me absoluut geen windeieren gelegd. Binnen mum van tijd werd ik in Nederland gezien als dé expert op gebied van storytelling en contentmarketing.

Hetzelfde kun jij bereiken op jouw vakgebied. Heel simpel. Door consistent te zijn met het uitgeven van je content. Het liefst op vaste dagen, zodat mensen je gaan herkennen. Jouw website of platform wordt daardoor een soort van magazine met need-to-know- en nice-to-know-onderwerpen. En dat onderscheid maak ik bewust, want als het alleen maar essentiele kennis is, zijn mensen al snel uitgekeken. Het moet namelijk ook een vorm van entertainment zijn. De mensen moeten geboeid blijven, zodat ze gaan engagen.

Om een LOVEBRAND te worden is het van enorm belang om goede content te maken. Want dat maakt jouw de expert. Vandaar dat ik je graag wat tips geef:

1) Doe research naar een bepaald onderwerp en diep het helemaal uit.  Jij wilt namelijk echt onderscheidend zijn. En dan gaat het om waardevolle content die nog niet eerder gecreëerd is.

2) Wat is de nummer 1 vraag die jou klanten je altijd stellen? Maak daar een blog, video of podcast over. En geef aan dat je het met die reden maakt. Omdat je mensen graag wilt helpen.

3) Interview vakexperts. Vooral mensen die een controversiële mening hebben. Zo laat je juist zien dat je ook openstaat voor andere geluiden. Dat maakt je geloofwaardiger.

4) Ga je experts interviewen, geef dit dat van tevoren aan en vraag je publiek of ze mee willen denken over vragen. Dit zorgt meteen voor engagement.

5) Kijk welke posts op Facebook de meeste reacties of verbinding opleveren en diep die verder uit.

6) Achterhaal waar jouw klanten over praten en waardoor ze geobsedeerd zijn.

7) Wees een personality, geen grijze muis. Deel je visie en je mening.

8) Onderzoek waar jouw klanten wakker van liggen en help jouw klanten door hierover waardevolle content te maken.

8) Wat wilt je publiek over jou weten? Hoe meer je deelt, hoe meer verbonden ze met je raken. Maak eens een blogpost met 10 dingen die je niet over mij wist.

9) Zoek uit wat de interesses zijn van jou klanten, doe daar onderzoek naar en verwerk ze in jouw content.

10) Sta iedere ochtend op met de gedachte: hoe inspireer ik mijn publiek?

11) Oja, en lijstjes doen het nog steeds goed. Maar gebruik ze niet teveel aan het eind van het jaar, want dan word je er online al mee doodgegooid.

Ik zou zeggen: begin! Het is zo onwijs gaaf om je eigen platform te creëren en een community om je merk heen te bouwen. Deel je verhaal, want daar zijn en blijven mensen altijd in geïnteresseerd. Succes!

1 gedachte op “EP:5 10 tips om waardevolle content te maken”

  1. Pingback: Podcasts | Digital Ants

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top