bloguitgelichte afbeelding

8 tips: hoe jouw blogs onder de aandacht van jouw ideale klant komen

FB blog

Hoe verspreid je jouw content effectief en optimaal?

Het is één van de meest cruciale onderdelen van contentmarketing: het zo effectief mogelijk inzetten van content nadat het geproduceerd is. Het ‘marketinggedeelte’ dus. Maar heel eerlijk, hoe vaak kijk jij nog kritisch naar bijvoorbeeld de manier waarop je je blogpost verspreidt? Ook zelf ga ik soms op de automatische piloot. Vooral als ik het druk heb. Zonde natuurlijk, en vandaar dat ik mezelf heb opgelegd om opnieuw tijd en moeite te steken in het optimaal vermarkten van mijn content. Juist omdat die content in deze tijd bij de doelgroep móet komen. Iets wat ook voor jouw als marcommer geldt. Vandaar dat het tijd is om je mindset te veranderen.

Ook goede content blijft soms onopgemerkt

Wellicht ken je het gevoel. Dat je denkt iets moois en vooral inhoudelijk sterks geschreven te hebben, maar dat de resultaten qua cijfers en aandacht alsnog tegenvallen. Ligt dat aan jou? Dat kan. Zelfoverschatting bestaat tenslotte. Maar meer plausibel is het dat je je content niet goed genoeg hebt ingezet. Dat je het niet op de juiste manier verspreid hebt en je dus flink wat kansen hebt laten liggen. Om dat laatste te vermijden zijn er 10 stappen die je kunt doorlopen waarmee jij je content optimaal verspreidt. En of het nu open deuren zijn of niet, een geheugensteuntje is nooit weg. Dit zijn de belangrijkste stappen:

1. SEO/Trefwoorden integreren
Wil je dat je content goed vindbaar is? Ja, natuurlijk. Maar om dat te bereiken zul je toch een beetje moeite moeten doen. Eén van de manieren waarmee je daar voor kunt zorgen is de belangrijkste onderwerpen en trefwoorden uit je artikel in het gratis hulpprogramma voor zoekwoorden van Google AdWords in te vullen. Nadat je dit gedaan hebt pas je je content aan op de in Google meest gebruikte zoektermen en de diverse variaties daarop. Echt; doe het, want het helpt.

2. De publicatie
Oké, een open deur wellicht, maar veel mensen onderschatten de kracht van RSS voor een blog. Deze Really Simple Syndication (ofwel: eenvoudige gelijktijdige publicatie) zorgt bij publicatie van je blogpost voor een directe push in je sociale kanalen. Door je RSS aan te sluiten op je Facebook-, Twitter- en LinkedInpagina bespaar je jezelf overigens sowieso een hoop tijd door de automatische aankondiging van je gepubliceerde content, aangezien je dit niet meer telkens handmatig hoeft te doen.

3. Je URL inkorten
Waar het inkorten voorheen alleen interessant was op Twitter, is dit definitief veranderd nu veel URL-inkorters (Bit.ly, Ow.ly, Cli.gs) statistieken hebben toegevoegd. Hierdoor kun je heel simpel zien hoe vaak, waar en wanneer er geklikt is op je verkorte URL. Zo krijg je een perfect inzicht in wat er met je content gebeurt.

4. Statusupdates

Ja, statusupdates inderdaad. Dat klinkt allemaal heel simpel en voor de hand liggend, maar ben jij je nog steeds bewust van hoe je je statusupdate invult per medium? Creëer jij je updates nog steeds perfect op maat van het medium en de doelgroep? Dat zijn zaken die je jezelf altijd af zal moeten blijven vragen. En daarnaast zul je op sommige social media vaker statusupdates moeten plaatsen dan op andere (je artikel verkondig je doorgaans slechts één keer op Facebook, tegen zo’n drie, vier á vijf keer op Twitter).

5. Zoek en becommentarieer vergelijkbare content
Ook deze techniek mag bekend zijn, maar verdwijnt bij velen vaak naar de achtergrond. Zorgen voor behulpzame, waardevolle comments op andere, vergelijkbare blogpost is echter een effectieve manier om traffic te genereren. Mijn advies: zoek net nadat je je blogpost af en geplaatst hebt een vergelijkbaar artikel en laat een comment en, mits mogelijk, een link achter. Je bezoekersaantallen zullen toenemen.

6. Deel het met je klanten
Een brutaal mens heeft de halve wereld. Ben jij ervan overtuigd dat je blogpost interessante of waardevolle informatie bevat voor bepaalde klanten? Mail ze dan simpelweg met de URL en de korte boodschap dat je vermoedt dat deze content weleens interessant voor ze kan zijn.

7. Voeg de blogpost toe aan je e-nieuwsbrief
Heb je een e-nieuwsbrief? Voeg je blogposts dan toe en breng ze ook één of enkele weken later nog onder de aandacht. Wordt er op een post veel geklikt, dan kan het raadzaam zijn daarop een vervolg te schrijven.

8. Betrek anderen op Twitter in je content
Brutaliteit loont. Door anderen op Twitter in je content te betrekken (wat vind jij hiervan @persoon? + link) ontstaat er vaak een gesprek waarin meerdere mensen betrokken raken en waarmee je content extra onder de aandacht komt. Denk jij overigens dat je content enorm relevant is en dat je een primeur hebt? Wees dan nog brutaler en stuur het naar een journalist. Want wat let je?

1 gedachte op “8 tips: hoe jouw blogs onder de aandacht van jouw ideale klant komen”

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top