blufmeid

Ben jij een blufmeid?

Onlangs werd mijn aandacht getrokken door een artikel. Het schreeuwde iets als: ‘vrouwen, ga eens bluffen’. Of in ieder geval iets van die strekking. Dat viel me op, want persoonlijk vind ik dat vooral toebehoren aan de oude economie. Aan de tijd van de internetbubbel, toen de huizenmarkt ons nog zo stabiel voorkwam. Een periode waarin veel kapot gemaakt werd door menig ‘professional’, allen in het bezit van de welbekende zolderkamer. Geoefende bluffers met een iMac, die onder de noemer ‘ja-ik-ben-een-uitstekend-webdesigner’ grof geld vroegen en klanten opzadelden met websites die er werkelijk niet uitzagen.

Een kort zoektochtje op internet leert mij dat bluffen niet veel anders betekent dat ‘je beter voordoen dan je bent’. Interessant, want in het artikel dat ik las staat zo ongeveer het volgende: Bluffen zorgt dat je verder komt, sterk overkomt en je voor anderen sexy bent. En dat vinden klanten leuk, dus kiezen ze al snel voor jou. Zelf denk ik dan: SORRY?! Het is dus aan te raden vol overtuiging ‘ja’ te zeggen tegen een klus terwijl je er niet per se 100% zeker van bent dat je de klant ook daadwerkelijk kunt helpen?! Heb je enig idee wat dit een klant oplevert? Die betaalt jou vanuit vertrouwen naar de zogenaamde waarde die jij vertegenwoordigt, en wat blijkt… jij hebt wellicht de benodigde kennis of expertise niet en het resultaat blijft uit. Dit kan enorme gevolgen hebben voor degene die jou inhuurt!

Hoewel ik een groot voorstander ben van ‘een papiertje’, snap ik natuurlijk heus wel dat je als ware professional je kennis, ervaring en expertise ook in de praktijk kunt hebben opgedaan. Sterker nog, daarin leer je ieder vak het best. Maar zorg daarnaast wel dat je ook een theoretische basis hebt waarop je kunt bouwen en terugvallen. Wel zo handig, want dat is ook dat bluffen niet nodig. Daar zitten we anno 2016 namelijk niet op te wachten. Sterker nog, al een hele lange tijd niet meer. Want weet je waarom storytelling in 2012 zo belangrijk werd? Omdat we massaal niet meer geloofden in opgeklopte verhalen. In dingen die mooier worden voorgespiegeld worden dan ze zijn. Tegenwoordig geloven we bovenal in Waarde, Vertrouwen en Eerlijkheid. 3 principes waar ik hard voor vecht, omdat de klant betaalt en recht heeft op resultaat.

Met andere woorden, ben jij waardevoller dan de rest én blijf je je altijd door ontwikkelen? Dan is bluffen niet nodig. Dan is bluffen vooral misplaatst zelfvertrouwen.

Wil jij klanten krijgen zonder bluffen en acquistie? Mail mij dan voor een succesgesprek! Mailadres: debbie@ilyb.nl

1 gedachte op “Ben jij een blufmeid?”

  1. Mooi artikel Debbie en helemaal waar!
    Ik irriteer me ook verschrikkelijk aan de gebakken lucht die deze blufmeid probeert te verkopen. En het is niet te geloven, maar die blufmeid met buitenproportionele geldingsdrang is zich door verschillende verkiezingen heen aan het bluffen. Hoe kan dit? Waar gaat het heen met de wereld! #wereldverbeteraarviva400 #werescrewed

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top