LB

Ben jij een LOVEBRAND?

 

Ook jij kent ze vast wel. Ondernemers die een werkelijk waanzinnige aantrekkingskracht hebben op hun (potentiële) klanten. Fans hebben zelfs. Wat, fans?! Ja, fans, ja. Klanten die werkelijk he-le-maal weglopen met zo’n ondernemer. Dat zie je bijvoorbeeld goed op Facebook en Twitter. De bewuste ondernemers krijgen daar enorm veel likes en retweets, en de reacties zijn vaak vol lof en enthousiasme. Het betreft soms nog net geen boyband-tiener-taferelen, maar het scheelt niet veel. Tekenend is het bijvoorbeeld dat diezelfde fans/klanten zóveel vertrouwen in deze ondernemers hebben, dat ze zonder enige aarzeling hun producten en diensten afnemen. Want ze willen er gewoon bijhoren, bij die succesvolle mannen en vrouwen die als ondernemer het voortouw nemen. Zij willen net zoals zij zijn. Het lijkt wat dat betreft wel een soort van verliefdheid.

 

LOVEBRAND

De kans is groot dat jij je net als veel anderen afvraagt: hoe komt het toch dat het die ondernemers zo makkelijk afgaat? Ze lanceren hun product of dienst, en hoppatee, het is meteen succesvol en legio klanten nemen het af. Het lijkt zó vanzelfsprekend allemaal. Ook omdat je ziet dat klanten hen benaderen, in plaats van andersom. Terwijl jij zelf misschien juist keíhard moet zwoegen om überhaupt genoeg omzet te realiseren en alleen maar lijkt te kunnen hopen dat klanten jou benaderen. Dat maakt die vraag hoe ze het doen dan ook des te interessanter, mede omdat je waarschijnlijk weet dat er voor jezelf veel meer in zit dan er nu uitkomt. Dat je misschien zelfs wel vermoed, dat wat zij kunnen, jij óók kan. Een vermoeden dat ik alleen maar kan beamen. Want het goede nieuws: je hebt helemaal gelijk. Zo’n LOVEBRAND als die ondernemers zijn, kun jij net zo goed worden. Daar zal ik je in de komende blogs alles over vertellen.

Voordat ik uitgebreid aan die serie blogs begin, is het wellicht echter eerst handig als ik kort uiteenzet wat een LOVEBRAND is, en hoe die term ontstaan is. Om met dat laatste te beginnen: de naamgeving komt voort uit een inmiddels beproefde methode die ik jaren geleden voor mezelf ontwikkelde. Het betreft een methode die ik uitdacht ten tijde van mijn eerste bedrijf toen ik merkte dat ik acquireren werkelijk een gruwel vond. Ik wilde dat ook echt niet meer en bedacht toen wat ik ervoor moest doen om ervoor te zorgen dat klanten mij zouden benaderen in plaats van andersom. De oplossing: een LOVEBRAND worden. Een merk, zo sterk en loveable, dat het vanzelf tot fans leidt. Ik profiteer daar inmiddels al jaren van – heb inderdaad nooit meer hoeven acquireren – en heb diverse succesvolle  bedrijven opgebouwd en platformen ontwikkeld. Maar goed, wat is precies een LOVEBRAND en hoe werkt het?

Op de eerste plaats is een LOVEBRAND een persoon die geheel vanuit zijn eigenheid onderneemt. Een LOVEBRAND inspireert, verbindt, heeft een goed verhaal en is van betekenis. Zij is authentiek, doet niemand na en gaat uit haar unieke waardes. En het mooiste is, dat gaat zonder nadenken. Simpelweg omdat een LOVEBRAND iemand is die doet, en onderneemt vanuit een brandend verlangen waarmee zij anderen inspireert. Zij deelt haar kennis hierover en handelt vanuit haar diepste drijfveren. Iets wat ik graag bezieling noem. Daarnaast wikt en weegt zij niet continu over perfectie, juist omdat een LOVEBRAND wars is van façades en gewoon begint. Zij heeft immers een geloof (haar big WHY) en gaat daar volledig voor, enthousiasmeert haar omgeving en verspreidt de liefde voor haar onderneming. That’s it. En die redelijk rechtlijnige, maar bovenal gepassioneerde instelling maakt dat zij gezien wordt. Men weet wat zij doet. En waarom. Al maakt dat de ondernemer nog niet per se geliefd. Want om daadwerkelijk een LOVEBRAND te worden is nog een laatste stap nodig: het verklaren van de liefde.

Het klinkt misschien wat zweverig – snap ik wel – maar in mijn optiek is het iets essentieels. Om een LOVEBRAND te worden is het nodig dat je de liefde verklaart. Echt waar. En dan bovenal aan jezelf. Want niet voor niets zegt men: ‘als je niet van jezelf houdt, kun je ook niet van een ander houden’. En dat geldt net zo goed voor je eigen onderneming. En dat betekent dat je concrete en heldere doelen moet hebben en daar he-le-maal voor gaat. Je kan namelijk niet bouwen aan je bedrijf als je er zelf niet verliefd op bent. Jouw bedrijf is immers je eigen lovestory. Een liefdesverhaal van waaruit jij handelt. Voorheen zou ik dat storytelling genoemd hebben, maar tegenwoordig noem ik dat storyliving; het leven, delen en vormen van je eigen verhaal. Vanuit je big WHY. Het is het verhaal waarmee jij vertelt en laat zien waarmee en hoe jij je klanten gaat helpen en waarom.

Mijn eigen ervaring, één die ik ook bij andere succesvolle ondernemers zie, is dat door je eigen lovestory (wie ben je, wat doe je en hoe help jij je klanten) te delen, je als vanzelf gaat verbinden. Waarom? Omdat mensen de unieke persoon gaan herkennen die jij bent. Ze herkennen het in alle vormen van content waarmee jij je verhaal en kennis deelt en inzicht geeft in je kennis en kunnen. Die content geeft namelijk stof tot nadenken. Biedt oplossingen.En dat is exact wat (potentiële) klanten willen; getriggerd worden. Ze komen zelfs terug voor die content en raken als het ware verliefd. Omdat dat wat jij biedt nooit genoeg is. Ze willen continu meer, en jij komt door consequente kennisdeling top of mind. Tenminste, zolang wat je deelt echt is dus en daadwerkelijk vanuit je WHY komt. Want anders prikt men er zo doorheen. Raak klanten dus in hun hart. Geloof mij maar. Dus: werk vanuit je hartverlangen. Vanuit je eigen hart dat klopt van vreugde om hetgeen je doet. Dat zorgt er namelijk voor dat je een energie uitstraalt die klanten inspireert. Bij het delen van je verhaal en klanten verliefd laten worden op je LOVEBRAND zijn er, kort samengevat, 4 stadia:

1)Aan je uitstraling werken – Ondernemen vanuit je hartsverlangen, Big WHY en focus je op je doelen. En een goede mooie uitstraling komt van binnenuit
2)Bij klanten opvallen door je houding en gedrag – Klanten beginnen je te herkennen wanneer jij gaat handelen vanuit je kernwaarden en leeft naar je story.
3)Klanten gaan van je houden wanneer ze in contact komen met jou én  je kennis – Met jouw kennis verleid je jouw omgeving. Wees een personality en creëer een platform voor je zelf. In deze tijd o zo belangrijk
4)Liefde gaat over in loyaliteit en houden van – Door je kennis en kunde in te zetten voor sterke contentmarketing hou je jouw omgeving effectief aan je verbonden.

Kortom, een LOVEBRAND is een authentiek ondernemer. Eén die zich niet verheven voelt, maar makkelijk contact maakt. Iemand die samen met de klant een successtory wilt ontwikkelen en handelt vanuit the big WHY en een super goed verhaal heeft en waanzinnige aantrekkelijke relevante content deelt.  Open dus je hart voor jezelf, je bedrijf en je klanten. Being a LOVEBRAND is a way of life.

Herken jij ze, die LOVEBRANDS? Ik ben benieuwd wie dat in jouw omgeving zijn. In mijn volgende blogs leg ik stap voor stap uit hoe je een LOVEBRAND kunt worden en wat het jou oplevert.  Meltwater verkoos mij vorig jaar tot meest invloedrijke vrouw op gebied van contentmarketing en daarom wil ik jou heel graag helpen om een LOVEBRAND te worden. Een LOVEBRAND, die zonder aquisitie klanten krijgt. Als het mij lukt, lukt het jou ook! 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top