visie-creeeren-

Een duidelijke visie zorgt voor klanten

Het gaat namelijk om je intrinsieke motivatie!

Bij het schrijven van deze blog zit ik heerlijk in de tuin, na te genieten van een mooie week. Mooi, omdat ik dagelijks mag werken aan iets waarvan ik ontzettend blij word en tomeloze energie krijg. Maar ook mooi omdat ik afgelopen week vierde dat ILOVEYOURBRAND 1 jaar bestaat. Iets dat ik deed met een aantal vriendinnen en champagne. In één jaar tijd heb ik 116 ondernemers mogen coachen en daar ben ik hartstikke trots op en vooral blij mee. Het maakt dat ik er naar verlang om van nog meer ondernemers blije én succesvolle ondernemers te maken.

Wat dat laatste betreft kan ik bewust spreken van verlangen. Want het is iets dat bij mij van binnenuit komt. Omdat ik er heilig in geloof dat ook echt iedereen een succesvol ondernemer kán worden. Tenminste, als je daar zelf in gelooft. Want dat is in mijn ogen één van de belangrijkste voorwaarde. Om echt te kunnen slagen als ondernemer moet je er volledig van overtuigd zijn dat het ook daadwerkelijk gaat lukken. Je moet vertrouwen hebben in je gave dus. Maar, hoe doe je dat nou, dat vertrouwen krijgen? Hoe zorg je ervoor dat je zoveel vertrouwen hebt dat dit opgemerkt wordt en KLANTEN JOU BENADEREN in plaats van andersom, dus ZONDER ACQUISITIE?

Veel mensen denken dat het niet mogelijk is, maar ik ben ervan overtuigd en weet uit ervaring dat dit zeker wél mogelijk is. Het is dan ook mijn missie om het idee dat dit niet kan te doorbreken. Het draait namelijk vooral om VISIE!

Kijk maar eens naar de succesvolle ondernemers in je omgeving die jij bewondert. Ik durf er 100 euro op te zetten dat ze stuk voor stuk werken vanuit een visie. Een die visie die hen motiveert, waardoor ze de wereld zonder blikken of blozen durven vertellen hoe zij tegen de problemen aankijken die hun klanten hebben én hoe ze die oplossen. Het is vermoedelijk ook een visie die inspireert, geloofwaardig is en motiveert. Klopt dat? Waarschijnlijk is die visie zelfs zo sterk dat ze er een goed verhaal bij hebben. Dat het hun leiderschap geeft. Want ook dat leiderschap komt van binnenuit.

Het is dan ook wanneer jij jóuw visie ontwikkelt en daaraan vasthoudt, dat je het geloof en vertrouwen als vanzelf opwekt. Maar let wel, deze moet stimulerend zijn en een stuwende kracht hebben. Hij moet groots zijn, met kracht verteld worden en een beeld geven van een aantrekkelijk einddoel, zodat je klanten uitdaagt om jouw visie te volgen. Alleen dan worden je inspanningen beloond. Helaas echter is het voor veel ondernemers vaak best nog wel lastig om die visie te ontwikkelen en uit te durven spreken. En als dat wel gebeurt, dan is de visie vaak of flinterdun, of wordt hij te verkrampt gedeeld. Doorgaans komt dat doordat die ondernemers nog teveel zoekende zijn, buiten henzelf. En daar gaat het meteen mis.

De eerste stap naar visie is deze niet buiten jezelf te zoeken, maar ín jezelf. Het gaat namelijk om je intrinsieke motivatie. Want heb jij er weleens écht bij stil gestaan waar jij blij van wordt? Zo blij dat je het zelfs gratis zou doen omdat je er met een glimlach wakker van wordt? Of ben je simpelweg teveel bezig met wat anderen van jou verwachten en doe je de dingen vooral omdat ze veilig zijn en dus binnen je comfortzone liggen? Nu je deze blog toch aan het lezen bent, zou ik je hierbij graag uit willen dagen om in de spiegel te kijken en verbinding met jezelf te maken en jezelf te vragen: Wat is jouw hogere doel? Waar wil jij de wereld mee helpen? Zolang je dat niet weet of niet eerlijk tegen jezelf bent, zul jij helaas geen sterke visie creëren. En zal het succes dat jij voor ogen hebt waarschijnlijk nog even uitblijven.

Weet je, zelf ben ik afgestudeerd als marketing- en communicatiestrateeg. Daarin leerde ik dat de inzet van marketing en communicatie het belangrijkst is wil jij klanten krijgen. Zichtbaarheid. Inmiddels weet ik echter beter. Veel belangrijker nog is jouw visie en de manier waarop je díe visie vermarkt. Als ondernemers mij vragen waarom ze ondanks dat ze goed zichtbaar zijn geen klanten krijgen, dan is mijn eerlijke antwoord vrijwel altijd dezelfde: “Je mist visie en daardoor leiderschap.” Klanten voelen zich namelijk vooral aangetrokken tot sterke leiders. Ondernemers met charisma die richting geven met een verhaal dat voortkomt uit liefde. Want liefde is energie!

Blijft de vraag echter: wat is jouw visie? Wat geeft jou de daadkracht en stimulans om indrukwekkende resultaten te behalen? Ik ben ervan overtuigd dat wanneer jij naar je innerlijke zelf luistert, écht luistert, je die visie langzaam ontwikkelt. En ik schrijf bewust langzaam, want een visie creëer je nu eenmaal niet van de ene op de andere dag. Daar gaat tijd overheen, en valt samen met het opdoen van kennis, ervaring en het ontwikkelen van je expertise. Ik heb dat zelf meegemaakt. Wanneer jouw ervaring zich echter ontwikkelt weet je ook steeds beter welke diensten en producten daar het best bij passen. En pas dan kun jij je écht goed positioneren.

Om je een beetje op weg te helpen, geef ik je hierbij een aantal tips hoe je het best een duidelijke visie creëert. Het begint met antwoorden op de volgende vragen:
– Wat zijn jouw echte verlangens?
– Voor welke klanten wil jij het liefst werken? Van wie krijg jij energie?
– Waar word je blij van en zou je zelfs gratis doen?
– Waar ben jij ontzettend goed in, zelfs al heb je er niet voor geleerd?
– Wat voor resultaten kun jij realiseren voor jouw klanten?
– Hoe en wanneer zou jij je klanten kunnen helpen?
– Waar geloof je met hart en ziel in?

Als je de antwoorden op al die vragen hebt, formuleer dan vervolgens eens jouw kernboodschap. Lees en verdiep jezelf continu, zodat jouw visie steeds beter wordt. Kijk naar andere ondernemers met die visie en toets hem bij je ideale klant.

Of je nu aan het begin van je ondernemerschap staat of al een tijdje bezig bent, maar aan alles voelt dat je verdieping of iets anders wilt, neem dan de tijd om daar eens rustig over na te denken. Het ontwikkelen van een visie begint vaak met op onderzoek uit gaan, lezen en met mensen in gesprek treden die juist niet in jouw vakgebied zitten. Zelf probeer ik daarom om naar zoveel mogelijk events van andere ondernemers toe te gaan of hun programma’s te volgen. Zodat ik mijn visie kan aanscherpen of verdiepen. Want alleen dan behoud je met je visie een onderscheidende positionering, blijf je zichtbaar waardevol en blijven klanten voor jou kiezen.

 

4 gedachtes op “Een duidelijke visie zorgt voor klanten”

  1. Pingback: Cıvata

  2. Beste Debbie,

    Mijn complimenten.

    Je geeft iets moois weg in dit nieuwe blog.
    Ik kan mij goed vinden in het verhaal dat jij schrijft.
    Zelf heb ik een adviesbureau Motivatie & Competentiemanagement, specifiek bewustwording houding en gedrag ten aanzien van medewerkers op de werkvloer (mkb/detailhandel).

    Weten welke visie je voor ogen hebt is erg belangrijk voor ondernemers, dat schept duidelijkheid naar je klanten toe.
    Bewustwording over de intrinsieke waarde, dat is nogal een ‘ding’.
    Niet altijd zijn mensen daar bewust mee bezig.
    Zij doen gewoon wat zij doen en staan niet stil bij dat wat hun werkelijk ‘beweegt’ (drijfveer).
    Goed dat je dit noemt in jouw blog!

    Het stukje tekst, dat gaat over de intrinsieke waarde (wat mijzelf intrigeert) is belangrijk in alles wat je doet!
    Het gaat namelijk over je eigen binnenste gevoel en die ‘liefde’ -zoals jij het mooi omschrijft-, draag je uit in benadering tot de klanten.

    Mijn idee … ‘Ga de uitdaging aan, kijk naar je ‘IK gevoel’ om jezelf te blijven ontwikkelen’!

    Debbie,
    als jij het leuk en interessant vindt, nodig ik jou graag uit om mijn blogs te lezen op mijn website.
    Het webadres heb ik hierboven opgegeven. (Reactie? Graag!)

    Veel succes met ILOVEYOURBRAND!

    Met vriendelijke, gemotiveerde groet,
    Annemarie

    1. Debbie Bernasco

      He Annemarie, dank je wel voor je reactie op mijn blog en ik ga zeer zeker jouw blogs ook lezen.

      Groepjes,

      Debbie. Bernasco

  3. Hallo Debbie,

    Per abuis heb ik jouw naam met een ‘y’ geschreven, neem mij niet kwalijk.
    Ik heb een tweede reactie gestuurd maar dan wel met de juiste spelling van jouw naam.
    Ik hoop dat je de reactie met de juiste naam alsnog kunt publiceren … tenminste wanneer mijn reactie toegelaten wordt natuurlijk.
    Bedankt voor je begrip.

    Met vriendelijke groet,
    Annemarie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top