aantrekkingskracht

Hoe krijg jij aantrekkingskracht op je klanten?

You have te love

In  mijn vorige blog maakte ik een begin met een blogserie over hoe jij een LOVEBRAND wordt. Je weet wel, zo’n ondernemer die woest aantrekkelijk is voor zijn klanten. Zo erg zelfs, dat diezelfde klanten hém benaderen in plaats van andersom en zonder aarzelen diens producten of diensten kopen. Het charisma van de ondernemer is dan ook zo sterk, dat klanten eigenlijk geen schijn van kans maken. Ze zijn bij het eerste contact definitief om, en blijven dat. Je zou er bijna jaloers op worden.

Voor veel ondernemers is de vraag: hoe komt het dat sommige collega-ondernemer zo’n enorme aantrekkingskracht hebben? En ook: waarom heb ik dat zelf niet? Rechtvaardige vragen, juíst omdat het binnen ieders mogelijkheden ligt een dergelijke aantrekkelijkheid te ontwikkelen! De enige voorwaarde is dat je daar zelf ook van overtuigd bent. Zelf heb ik die keuze jaren geleden gemaakt en speciaal voor dat doeleinde een inmiddels beproefde methode ontwikkeld: Be a LOVEBRAND. Globaal gezien bestaat deze methode uit vijf stappen, die jou helpen eveneens een aantrekkelijk merk te worden. Dit zijn ze:

Denk groots – Heart desires & Goals
Waarom – Story
Hoe, wat & wie – Think different
Wees een persoonlijkheid – Personality matters & Create your own platform with good relevant content + Your influencers & Mental triggers
Bezield ondernemerschap – Think and act like a real entrepeneur, and embrace marketing.

In deze tweede blog van de serie gaan we het hebben over stap 1, groots denken; het begin van jouw succes als LOVEBRAND.

Geen passie, geen succes. Daar geloof ik in. Alles draait om of hetgeen jij doet, werkelijk het gevolg is van een brandend verlangen. Om of jij werkt vanuit je hartsverlangen. Met andere woorden: doe jij wat je écht wilt doen? Word je daar zo blij van, dat je aan bijna niets anders kunt denken? Zingt je hart ervan? Want jouw hart spreekt altijd de waarheid. Het is dus op de eerste plaats essentieel om zeker te weten dat je de juiste keuze maakt. En reden dat dit zo belangrijk is, is dat ieder mens uitstraalt wat het hart voelt. Echt waar. Kijk maar eens naar verliefde mensen. Die hebben vaak een gloed over zich heen die andere mensen automatisch aantrekt. En zo is het ook met mensen die het werk doen dat hun hart hun ingeeft.

Mensen die vanuit hun hartsverlangen en passie werken, hebben daarnaast nog een bepaalde karaktereigenschap die een ondernemer per definitie nodig heeft, en dat is DOEN! Er kei- en keihard voor gaan. Zonder belemmeringen of angst. Als je hart namelijk de basis vormt voor wat je doet, dan word je letterlijk gedreven door passie en energie. En dat werkt eveneens aanstekelijk. Denk maar eens aan die ene ondernemer in je omgeven die zo aantrekkelijk is voor zijn klanten. Ik durf er heel wat om te verwedden dat ook diegene een dergelijke karaktertrek heeft en handelt vanuit het hart. Dat hij of zij echt wat voor de wereld wil betekenen, en dat uitstraalt. Iedere dag weer.

Het mooie van werken vanuit je hartverlangen, vind ik, is dat liefde en geloof centraal komt te staan in jouw ondernemen. Want doe jij wat je echt wilt, dan sta je iedere dag doelbewust op. Met een stroom aan creatieve ideeën bovendien, omdat je continu aan je werk denkt, en daarmee een berg aan energie hebt die je graag doorgeeft aan anderen. Kortom, met een hart vol liefde dus. En juist dat maakt jou zo aantrekkelijk voor anderen. Omdat jij een personificatie bent van je WHY. Een persoon die continu aan zijn ideaal werkt en daar alles en iedereen in meeneemt. Ook in je marketing, maar dat komt pas later in deze serie aan de orde.

Om bovenstaand voor het gemak maar meteen in een concreet voorbeeld te gieten, noem ik vier Nederlandse namen waarin ik alles wat ik zojuist beschreven heb bij uitstek herken: Arjan Vergeer, David de Kock, Simone Levie en Gabby Bernstein. Stuk voor stuk ondernemers die een enorme aantrekkingskracht hebben op hun klanten. Die een missie hebben, daarin geloven en daar naar handelen. Ze ademen hun geloof en zijn vol passie. Voortdurend zoeken ze naar wegen om zichzelf te verbeteren en zijn niet bang om daarvoor de benodigde stappen te nemen. Om bijvoorbeeld in zichzelf te investeren. Of dat nu qua materiaal is of kennis. Dag in dag uit zijn ze bezig hun persoonlijke grote doel te bereiken.

Wat ik in deze ondernemers herken, en als essentieel zie om een LOVEBRAND te zijn, is dat zij in een FLOW raken doordat zij zich voortdurend focussen op hun doelen. En die FLOW, die werkt uitermate aanstekelijk naar klanten toe. Want hoe kun je niet geloven in iemand die enthousiast, gedreven, gepassioneerd, liefdevol en kennisrijk is, en jou daar bovendien in meeneemt? Maar juist omdat dit puur een instelling is, een houding, ben ik ervan overtuigd dat iedereen aan dit LOVEBRAND-criterium kan voldoen. Zolang je er maar in gelooft dus en het benodigde vuur blijvend aanwakkert.

Nogmaals, werken vanuit je hartsverlangen is dus vooral iets dat je moet voelen. Omdat dit echter niet voor iedereen even gemakkelijk is, om zeker te weten dat je verlangen ook echt het juiste is, heb ik een aantal tips om te achterhalen of je op de goede weg zit:

Vraag allereerst eens aan jezelf of je blij wordt van je werk.
Of stel jezelf de vraag of je dit werk ook zou doen als je er geen geld mee zou verdienen.
Onderzoek daarnaast eens wanneer je dat vlammetje in je hart wél voelt.
Daarnaast, als je geen belemmeringen had, en al het geld had dat je nodig zou hebben, wat zou je dan gaan doen?
Kijk tot slot eens naar ondernemers in je omgeving. Welke trekken je aan, en waarom?

Door bovenstaande vragen te stellen krijg je hoe dan ook een goed idee van waar jou hart ligt. En ik raad je ook echt aan dit te achterhalen, want werk je niet vanuit je passie en hartsverlangen, dan zul je hoe dan ook geen succes krijgen. Ook daar ben ik van overtuigd. Jouw heart desires, ze vormen de eerste stap naar de doelen die jij wenst te bereiken. Dus volg ze, alsjeblieft, en begin daarmee je omgeving te inspireren. Next stop to success: jouw persoonlijke WHY.

1 gedachte op “Hoe krijg jij aantrekkingskracht op je klanten?”

  1. Hey Debbie, hartverwarmend om te lezen over de passie die je nodig hebt om een webshop te maken die succesvol kan zijn. Ik ben gebeten door het uitzoeken van mooie kleding en kan me er uren mee bezig houden dus ben ik na goede raad van meerdere mensen gestart met een webshop. Helaas met voorlopig niet zoveel succes en word ik vaak teleurgesteld door mensen die heel enthousiast zeggen dat ze alles mooi vinden en ook zullen bestellen, alleen komt het er in de helft van de keren niets van. En zo slinkt mijn eerdere passie wel. Terwijl ik wel echt niets liever doe. Heb je raad? Alvast bedankt!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top