Hoe kun je trends gebruiken voor je eigen business? En eraan verdienen!

Tijdens de ILYB Summer Business Boost kreeg ik een vraag van onderneemster Nancy van der Zee. Ze vroeg hoe je snel een succesvol bedrijf opbouwt. Ik vertelde haar dat dit op de eerste plek samenhangt met een uniek businessconcept. Een concept waaraan klanten behoefte hebben en waarmee jij hun probleem wegneemt. Het lastige echter is dat zo’n beetje alles in de wereld al een keer is uitgevonden. De vraag is dan ook hoe je tóch iets unieks neerzet. Iets dat gelijk impact heeft, waar mensen over praten en maakt dat ze specifiek met jou willen samenwerken. Het antwoord op die vraag?

Trends.

Als je uniek wilt zijn met je concept, dan is het belangrijk dat je bewust trends gaat volgen en die linkt met je eigen vakgebied. Zelf, als ík een nieuw bedrijf opstart, dan komt dat per definitie voort uit trends die ik heb opgepikt en waarvan ik voel dat er business uit te halen valt. Zo leg ik in mijn video uit hoe ik één van mijn succesvolle bedrijven opbouwde door goed te letten op bepaalde ontwikkelingen in onze economie en mijn eigen omgeving. Daar is niets ingewikkelds aan, zo lang je maar weet waar je op moet letten. Vandaar dat ik hier even kort in wil gaan op het volgende:

Hoe spot je trends als ondernemer?

Laat ik alvast maar voorop stellen dat het spotten en verzilveren van trends bovenal te maken heeft met proactiviteit en een vooruitziende blik. Ondernemen is tenslotte kansen zien. Inzien welke trends belangrijk worden en ze vertalen naar je eigen activiteiten. Hoewel dit voor mijzelf een gewoonte is, is dat niet voor iedereen het geval. Toch denk ik dat wanneer je jezelf enkele zaken aanleert, iedere ondernemer in staat is om trends zakelijk ten gelde te maken. Dit zijn ze:

1. Vraag je op de eerste plaats af wat voor ideeën je op wilt doen. Naar wat voor ontwikkelingen ben je op zoek?
2. Sluit niets uit. Goed of fout bestaat niet. Veel belangrijker is het ‘waarom’ achter bepaalde ontwikkelingen.
3. Om te bedenken wat er in de toekomst gebeurt, moet je eerst het nu begrijpen. Observeer de huidige situatie en bedenk waarom die is ontstaan.
4. Trends hoef jij niet leuk te vinden. Onthoud dat je trends niet voor jezelf, maar je klanten signaleert. Vraag je af waarom het voor hen wél leuk is of kan zijn.
5. Kijk ook eens verder. Ontwikkelingen buiten je vakgebied kunnen net zo goed inspirerend zijn. Verruim daarom je blik.

Vooral dat laatste kan ik niet genoeg benadrukken. Naar mijn mening zijn ondernemers namelijk te veel naar binnen gericht. Louter bezig met hun eigen bedrijf, zonder om zich heen te kijken. Niet slim, want juist door vakbladen te lezen en in magazines te bladeren die je normaal juist niet leest, kun je perfect trends oppikken. Net als door naar het theater of de bioscoop te gaan, of mode te volgen. Zolang je maar de focus houdt op het waarom van ontwikkelingen en bewust blijft zoeken naar de overeenkomsten tussen al die ‘waaroms’. Vroeg of laat zal je dan vanzelf trends waarnemen die jou in je business verder helpen.

Trends volgen is niet moeilijk, maar bovenal een mindset. Een manier van kijken naar de wereld en alles wat je ziet te vertalen naar jouw onderneming.

Bron: Trendwatching.com

P.s: op 19 september gaat de 4e editie van ILOVEYOURBRAND van start. Ik leer je een echte LOVEBRAND te worden, zodat klanten jou gaan benaderen inplaats van andersom. Geen acquisitie. Wel klanten en omzet. Je kunt je hier aanmelden.

1 gedachte op “Hoe kun je trends gebruiken voor je eigen business? En eraan verdienen!”

  1. Leuke video geworden Debbie! Iedereen kan een trendwatcher worden. Als je maar goed kijkt en luistert.. je openstelt voor nieuwe indrukken. Je angst overwint om het nieuwe te durven aanschouwen. Reizen, het bezoeken van belangrijke exposities, winkels en tentoonstellingen zijn voor mij een info bron, maar dat kan net zo goed een inspirerend praatje zijn met de bakker op de hoek. ~ Desiree Castelijn | Trendbubbles

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top