DAKB&CO-8

Met High End Ondernemen winst creëren?

Ik kan nog geen blog lezen, video bekijken of podcast beluisteren of het gaat over High End ondernemerschap en hoge prijzen vragen. Als ik niet precies zou weten wat High End ondernemen is, zou ik bijna denken dat het te maken heeft met mooie jurkjes en werken op mooie locaties. Misschien heb je de term weleens gehoord, maar weet je niet precies wat er met High end ondernemerschap bedoeld wordt? High end ondernemen gaat over het geven van de allerbeste service en kwaliteit aan je klant. En natuurlijk het bieden van extreem goede waarde. Je aanbod brengt een onweerstaanbare transformatie teweeg en levert een enorm resultaat. En hoe beter de waarde, kennis en betrokkenheid zijn en hoe beter de resultaten en bewijslast, hoe hoger de prijzen. Ik kan je zeggen: hoe hoger jouw prijs, hoe sneller jij een ‘Ja’ krijgt van de klant. Dat komt doordat klanten altijd het beste voor zich zelf willen. Het zit namelijk in het menselijk systeem om het niet voor minder te doen. Uit ervaring weet ik dat hoge prijzen vragen voor 90% een ‘Ja’ oplevert. Ook als ik zelf iets aanschaf, geeft het mij meer vertrouwen om een goede hoge investering te doen. Het werkt psychisch; ik heb dan het idee dat het betere kwaliteit is.

Die ‘Ja’ krijg je snel, als je kunt aantonen hoe goed jij inhoudelijk bent en welk uitzonderlijke resultaat jij kunt realiseren voor de klant. Je hebt High End ondernemers en je hebt High End Businesscoaches. Zelf ben ik natuurlijk een High End Businesscoach, maar ik vraag me ten zeerste af of die term wel de juiste is. Laat ik duidelijk zijn: ik ben absoluut fan van hoge prijzen vragen, omdat je dan klanten krijgt die een groot commitment hebben; ze zijn eager en hebben een enorme winnaarsmentaliteit. Maar ik heb ook kanttekeningen.

Mijn eerste kanttekening(etje) is, dat ik zie dat sommige coaches mooie hoge prijzen vragen,maar dat zij teamleden – vaak zzp’ers – laten coachen. Mensen die hun programma hebben gevolgd, maar zelf nog geen enkel resultaat hebben behaald in hun eigen ondernemerschap. Terwijl jij nota bene betaalt voor de waarde van die businesscoach! Jaja, dat is ook een manier om meer te verdienen in minder tijd 😉 De klant heeft hierin natuurlijk zelf wel een verantwoordelijkheid. Want die neemt gewoon genoegen met een teamlid dat zelf nog niet zoveel gepresteerd heeft. Eerlijk gezegd vind ik bij High End ondernemerschap horen dat de coach zélf meer dan genoeg tijd aan de klant besteedt. Aandacht, liefde en betrokkenheid geeft. En niet afhaakt nadat de klant binnengehaald is.

Even terug naar het vragen van hoge prijzen. Ik vind echt, dat als je een buitengewoon resultaat kunt leveren, je daarvoor betaald mag worden. En goed ook. Als het resultaat daar maar naar is en als je jezelf laat coachen, ik vind dat een vanzelfsprekendheid. Ik vind ook dat hoge prijzen vragen een groot commitment van jou en je klant vraagt. Voor mij geldt dat ik met ambitieuze vrouwen wil werken die ongehoord succesvol willen zijn met een megawinst en mega-inkomen. Ze willen zich onderscheiden. Geen kopie zijn. Ze willen inspireren. Impact hebben. Ze zijn gigantisch gedreven en hebben een enorm commitment.

Nog even die hoge prijzen. Veel High End Businesscoaches verkondigen dat het goed is om hoge prijzen te vragen. Prima, zolang het resultaat ernaar is. Maar eerlijk, wat zeggen hoge prijzen nou, als het gaat om goed en winstgevend ondernemerschap? NIETS! Google op een High End Coach en je krijgt kreten als: ‘Minder werken, meer verdienen en verdien een goed inkomen.’ Of: ‘Breek door je omzetplafond heen.’

Maar dit zegt nog helemaal niet dat je een gezond bedrijf hebt! Je kunt meer verdienen in minder tijd en een topinkomen hebben, maar dat betekent nog niet dat je een winstgevend bedrijf hebt. Alléén de winst en de cashflow laten zien hoe gezond jouw bedrijf is. Winst is de opmaat naar rijkdom. Winst betekent cashflow. Dus als je hoge prijzen vraagt, zegt dit niets over hoe succesvol jij bent als ondernemer. Je kunt een topinkomen hebben en tóch een negatief resultaat op je balans hebben staan. Naar mijn mening én die van de KVK en accountant, behoor je winst te draaien. Je hoort een positief resultaat te hebben. Dan ben je pas écht succesvol, gezien je cijfers.

Nu heb je natuurlijk verschillende businesscoaches, die allemaal ergens goed in zijn. Maar de taak van een goede businesscoach is om, naast de persoonlijke ontwikkeling, ook te coachen op winstgevend ondernemerschap. Daar gáát het om. Waarom zou je anders een businesscoach inschakelen? Maar dat betekent dus, dat je als High End Businesscoach alles moet weten over de beste marketing en brandingstechnieken. En je moet zelf óók de beste ondernemersskills of op z’n minst inzicht hebben in wat de beste ondernemersskills zijn en dat houdt weer in dat je feeling moet hebben met CIJFERS. Je moet een balans kunnen lezen en jaarcijfers kunnen ontcijferen, want hoe kan je iemand aansturen op winst zonder de cijfers?

Weet je, ik vind alleen maar hoge prijzen vragen zo vreselijk achterhaald. Als je jezelf High End Businnescoach noemt, moet je iemand kunnen coachen op winst en hoe je keer op keer je cashflow kunt upgraden. Ik durf absoluut te stellen dat je zelf als coach een goede ondernemer moet zijn om anderen ondernemers goed en winstgevend te coachen. Want de winst, díe is belangrijk, niet de omzet. Het is in deze tijd toch ontzettend achterhaald om alleen maar te coachen op hoge prijzen vragen of een topinkomen? Natuurlijk is het heel gaaf als je 15.000, 20.000 of 100.000 euro voor je programma vraagt. Maar wat zegt dat over goede marges of je een positief resultaat? Je begrijpt het: niets! Ik durf nog wel een stap verder te gaan… Kan jij een ondernemer bijstaan met adviezen als iemand niet genoeg cashflow heeft, omdat diegene een waanzinnige groeispurt maakt in het ondernemerschap? En wat zou jij je klant adviseren als diegene veel winst maakt en veel cashflow in zijn bedrijf heeft? Op een spaarrekening zetten? In deze tijd?! Met deze rente?! Ondernemerschap heeft met winst te maken. En als coach moet je zelf ook een verdomd goede ondernemer zijn, je moet absoluut weten waar je over praat. Hoe kan je anders iemand adviseren over cashflowstromen en cijfers? Nogmaals: de hoeveelheid cash laat zien hoe succesvol je bedrijf is.

Echt, stuur je bedrijf aan op winst en niet op omzet. Als coach dien je, naast goede knowhow over coaching zelf, alles te weten over de allerbeste marketing, branding, salestechnieken en ondernemersskills. En die skills gaan veel verder dan alleen maar programma’s of diensten verkopen. Natuurlijk, je klanten goede verkooptechnieken leren draagt zeker bij aan winst. Maar het is een onderdeel en een aanzet tot. Toch stopt het helaas vaak bij deze technieken en staan ze ook nog eens los van elkaar. Onvoorstelbaar, want een bedrijf moet gewoon een geweldig geoliede winstmachine worden, als opmaat naar rijkdom!

Nee, wat mij betreft is de term High End Businesscoach achterhaald. De term High End Profit Businesscoach al heel wat meer in de buurt komt.

  • Direct nadat we in het jaarprogramma van Debbie waren gestapt, veranderende onze gehele mindset. Binnen een half jaar verdubbelden we onze omzet en winst. Na alle kosten te hebben betaald, zoals bedrijfskosten en salarissen, hielden we een winst over van € 80.000. En we hebben nog een half jaar coaching van Debbie te gaan.” – Roos, Mirjam en Dirkje van Shift

Wil jij minimaal 100.000 euro winst draaien met je bedrijf? Even voor de duidelijkheid: Dat is je omzet minus je topinkomen en alle bedrijfskosten. Interesse in een strategiegesprek met mij? Mail dan mijn businessmanager via renee@bernasco.nl en motiveer waarom je een gesprek met mij wilt hebben. Laat ook even weten hoeveel omzet en winst je had in 2018. Nog geen of niet zoveel winst? Geen probleem daar help ik je bij!

P.s. Deze ondernemers gingen allemaal voor succes en winst en daar ben ik super trots op!

 

Groetjes, Debbie Bernasco

2 gedachtes op “Met High End Ondernemen winst creëren?”

  1. Ik hamer er al jaren op. Omzet zegt helemaal NIETS! Het spiegelt een leuk plaatje naar de buitenwereld voor (en helaas kopen mensen ook op basis van de omzetpraat die iemand verkondigt….) maar ook niet meer dan dat. Ik houd van high-end ondernemen maar je moet ook de waarde kunnen leveren die overeenkomt met de prijzen die je vraagt. Anders is high-end ondernemen een holle kreet en gaat het nergens over.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top