businesscoach

Vijf tips om de businesscoach te vinden die bij jou past

Helaas. Ik heb een blog als deze al eens eerder geschreven. Toen ik uitgever en bedenker was van StorytellingMatters.nl, dat ik inmiddels verkocht. Ik schreef toen dat storytellers als paddestoelen uit de grond schoten; mensen die íets over storytelling gehoord hadden en dachten: ‘hé, hier kan ik best mijn geld op verdienen, ook al heb ik geen enkele kennis of ervaring. Eerlijk, ik stoorde mij daar aan, vooral gezien hun klanten daar de dupe van werden omdat het gewenste resultaat uitbleef. Klanten die wel mooi veel geld betaalden voor een of ander dubieus traject.

Momenteel zie ik echter iets vergelijkbaars bij business & marketing coaches. En begrijp me goed, ik wil op dit vlak absoluut niet uit de hoogte doen, maar ik móet nu echt even opstaan voor mensen die een verwachting hebben van hun coach en waarbij de resultaten volledig uitblijven. Want ik kan daar dus ontzettend slecht tegen en zie vaak zelf bij zulke ‘coaches’ al: het zijn téveel mooie woorden en té grote verhalen. Ik zal voor het gemak een voorbeeld geven.

Bij de lancering van mijn eerste ILOVEYOURBRAND werd ik gebeld door twee ondernemers die in tranen waren. Ze hadden over mij gehoord, hadden mijn webinar gevolgd, maar waren hun vertrouwen helemaal kwijt. Ze zaten namelijk bij een en dezelfde coach die hen gouden bergen beloofde, maar die schijnbaar weinig van marketing af wist, weinig betrokken was en ook nog eens totaal niet thuisgaf als het even wat minder ging. Vreselijk vond ik dat. Laat staan hoe frustrerend het voor hen was.

Niet veel later was ik op een receptie en iemand vroeg mij wat ik deed. Ik gaf netjes antwoord en vertelde dat ik mede-eigenaar was bij BERNAS&CO Communicatie en tevens ZZP’ers coachte op het behalen van hun ondernemersdoelstellingen en marketing. Ik vertelde dat ik bovendien het online programma ILOVEYOURBRAND had, waarin ik ondernemers leer hoe zij zich moeten positioneren en dat daar ook een stuk coaching inzit. ‘Aha!’ zei ze meteen, ‘ben jij er zo een?!’ Waarna ze me fel toestak hoe ze steeds meer business coaches zag opkomen die zelf niet eens een fatsoenlijke business konden opbouwen.

Ik moest toegeven, ze had misschien wel een beetje gelijk. Ook ik zag dat dus om me heen gebeuren, al verdedigde ik me natuurlijk meteen met mijn eigen staat van dienst. Die staat schonk haar gelukkig vertrouwen, waarna we samen verder van wal staken. Want, zo waren we het erover eens, er zijn tal van zaken waar een business coach aan moet voldoen wil hij of zij je überhaupt kunnen helpen. De coach moet namelijk met jouw hulp weten wat je zakelijk doelen zijn, en hij/zij moet je te allen tijde motiveren, inspireren en begeleiden. Oók op de momenten dat het minder gaat.

Voordat ik echter te diep in ga op wat een coach een écht goede coach maakt, want dat doe ik in een volgende blog, wil ik je echter eerst wijzen op hoe je een coach vindt die helemaal bij jou past. Een coach waarmee jij een band opbouwt en precies weet hoe hij/zij jou moet raken. Dat doe je namelijk als volgt:

1) Maak eerst voor jezelf een checklist met daarop de punten waar een goede coach aan moet voldoen. Bijvoorbeeld: constructief kritisch, energie geven, kansen zien, etc.

2) Vraag, nadat jij je checklist hebt gemaakt, aan je relaties wie ooit gebruik heeft gemaakt van een businesscoach, hoe de ervaringen zijn geweest en of diegene denkt dat zo’n business coach bij je past.

3) Doe research online. Bekijk de website en LinkedIn-pagina van de business coach en kijk wat zijn of haar staat van dienst is. Beoordeel ook of en hoe succesvol jouw business coach is op het gebied waarvoor jij hem/haar nodig hebt.

4) Benader een klant van de business coach en vraag naar de bevindingen.

5) En als je eenmaal denkt, hé, dit zit goed, vraag dan een Skypegesprek aan want de chemie moet natuurlijk wel goed zijn.

Heb jij vragen of opmerkingen? Schroom dan niet om ze onder deze blog te plaatsen. Ik beantwoord ze heel graag!

2 gedachtes op “Vijf tips om de businesscoach te vinden die bij jou past”

  1. Hannie van Essen

    Hey lieve Debbie,

    Het is alsof je het over mij hebt als je het hebt over ontredderd zijn. Toen ik ontslagen werd kreeg ik een vertrekpremie mee. Nu heb ik deze deels omgezet in studie om mijn vakkennis te vergroten en daar ben ik nog steeds heel blij mee. Een groot gedeelte van die vertrekpremie is echter ook gaan zitten in een coachingstraject van werknemer naar ondernemer. Want ja wat weet ik nu van ondernemen. Een coach aangeraden en gedragen door velen, kennismakingsgesprek gehad en een traject afgesproken. Direct daarna ging het mis, en nu 1 jaar later is mijn 3 maanden traject nog steeds niet afgerond omdat de coach zelfstandig besloten had het even stil te leggen omdat ik toch nog niet begonnen ben. Dat werd me ook niet eens medegedeeld dus na 2 maand maar eens gevraagd hoe of dat nu zit. Mijn vertrouwen is weg en ook al staat er nog aardig wat open, op zulke coaches zit ik niet te wachten. Het heeft mijn motivatie dat ik dit toch echt wil gaan doen wel gesterkt. Ik ben gaan zoeken op het internet FB en dit heeft me een rijk netwerk bezorgd. Prachtige mensen, vooral vrouwen die gratis challenges aanbieden, zoals jij en Dionne, Simone Levi, Dolly, Sabine en Petra en al die andere prachtige sterke vrouwen, die ik mocht volgen. En jeetje wat ben ik daar dankbaar voor en wat heb ik enorm veel geleerd over mezelf en de soort ondernemer die ik wil zijn. Wat heb ik enorm veel mogen helen binnen in mij. Nu met mijn parttime baan krabbel ik financieel weer iets omhoog, zit ik voor de aanvulling WW in de proefperiode en ga ik januari van start. Ik weet mijn coaches nu te vinden en weet ook waar ik bij mezelf op moet letten. I love your Brand Debbie so one day in the near future. liefs Hannie

  2. Ik vraag mij af of je dit ‘soort’ professionals coaches moet noemen. Zoals je ze beschrijft zijn het in mijn ogen adviseurs, of verkopers.

    Een goede coach claimt geen resultaat, hooguit inspanning. En je eigen succes af laten hangen van coaches die beloftes doen over je resultaten, vraagt om een spiegel voor je neus.

    Je toont dan nml afhankelijkheid en slachtoffer gedrag.
    Zoek dan eerst een coach/ counselor die je helpt jouw ‘ik’ te vinden. Daarna kun je zelf verantwoordelijk worden voor je successen en teleurstellingen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top