personalbrandingvslovebrand

Waarom personal branding niet werkt in deze tijd

Personal branding: waarom zou je op jezelf richten inplaats van op de klant? Daar heeft een klant toch niets aan?

Ik vertelde het onlangs in mijn webinar. Ik geloof niet in personal branding. Vind dat vooral iets van de oude economie. Dat laten zien hoe goed je bent. Jezelf op de borst kloppen en op jezelf gericht zijn. Of graag willen vertellen dat jij een bijdrage hebt geleverd aan het succes van je klant of een succesvol event hebt georganiseerd. Je kent ze vast wel, die mensen. Zelf denk ik dan altijd: laat het je klant zeggen. Want waarom die bewijsdrang?

Als mensen mij vragen of ILOVEYOURBRAND iets met personal branding te maken heeft, zeg ik dan ook direct nee. Een LOVEBRAND gaat er namelijk juist vanuit dat je jezelf blijft. Dus dat als jij introvert bent, je jezelf niet laat overhalen ineens extravert te acteren. Want dat werkt niet. Veel belangrijker is het dat jij je op je klant richt; wat heeft ‘ie nodig? waar ligt ‘ie wakker van? Als LOVEBRAND zorg je bovenal dat je met je kennis dáár op aansluit.

Of je nu een ZZP’er, een middelgroot of megagroot bedrijf bent, jouw klant kiest jou alleen als je waardevol bent. Waardevoller dan de rest. Dus het is belangrijk dat je niet stil blijft staan en altijd verdieping zoekt in je kennis. Een LOVEBRAND heeft de wijsheid om vanuit eigen kracht te opereren. Is zeker van zijn zaak en weet waar hij betekenis kan zijn.

Heb jij je ooit afgevraagd waarom jij je sterk aangetrokken voelt tot een ondernemer waarop je stiekem zelfs een beetje verliefd raakt? En nee, natuurlijk bedoel ik niet écht verliefd, maar je voelt je wél aangetrokken en loopt warm voor die persoon. Vaak komt dat doordat diegene een goed verhaal heeft. Het is iemand die inspireert, verbindt, van betekenis is en content maakt die het hart van de klant raakt.

De reden dat die ondernemer zo LOVEABLE is en jou in je hart weet te raken is vaak hetzelfde. Hij geeft jou namelijk het gevoel dat ‘ie je kent. Dat hij weet wat jouw probleem is en daardoor alle aandacht voor je heeft. Een enorm krachtig principe. Hoe hij dat voor elkaar krijgt? Simpel. Hij heeft zich in jou verdiept. Weet precies de vinger op de zere plek te leggen en deelt daar waardevolle verhalen en content over. Dus vind je het gek dat jij je tot deze ondernemer aangetrokken voelt? Hij kent je! Inspireert je! En dat gevoel is goud waard. Want in zo’n iemand wil jij als ondernemer graag investeren.

Degenen die mijn webinars volgden weten: het duurde ook voor mij even voordat ik bovenstaand door had. Ik was in het begin dan ook allesbehalve een goede ondernemer. Ging zelfs bijna failliet. Tót het kwartje viel en ik begon te denken en handelen als een LOVEBRAND. Dat was echt een keerpunt en zorgde uiteindelijk dat ik slaagde als ondernemer. Ik bouwde zelfs 4 mooie bedrijven op. Simpelweg door mezelf te blijven, te inspireren, te verbinden, van betekenis te zijn en waardevolle content te delen, offline en online. Vandaar, om jou te helpen om ook als LOVEBRAND te handelen, hier geef ik alvast 4 tips die mij in ieder geval ontzettend geholpen hebben en die ik nog niet eerder heb gedeeld:

Bouw aan een bedrijf waar je zelf verliefd op raakt;

Weet wat de pijn van je klanten is en sluit daar op aan;

Maak waardevolle content die het hart van je klant raakt;

Zorg voor een goede marketingboodschap, jóuw kernboodschap, zodat klanten je gaan herkennen;

Positioneer je onderscheidend;

Zorg dat je naamsbekendheid krijgt;

Wees waardevoller dan je collega’s;

En wees zichtbaar en verbind.

Als je dit kunt, dan gaan klanten jou benaderen in plaats van andersom. En dat is een heerlijk gevoel, die continue stroom van klanten. Vandaar, om je te prikkelen, nog snel even een vraag: hoe vaak word jij benaderd door klanten? Als dit nihil is, betekent het dat jij de pijn van jouw klanten nog niet echt heb weten te herkennen. Net als dat je klanten de weg naar jou nog niet gevonden hebben. Misschien wel omdat je je nog niet onderscheidend genoeg positioneert of dat je nog geen goed concept of te weinig naamsbekendheid hebt. En dat kan, want ondernemer is echt niet makkelijk, maar betekent wel dat er zeker nog werk aan de winkel is.

 

3 gedachtes op “Waarom personal branding niet werkt in deze tijd”

  1. Hallo Debbie,

    Zo had ik het nog nooit gezien. Wat jij hier verteld heb ik onbewust gedaan. Ik ben geen praatjesmaker maar een doener. 25 jaar geleden zijn we met een eigen product op de markt gekomen dat nog niemand kende of gebruikte. Ik heb 10 jaar mijn klantenbestand kunnen uitbreiden tot in het noorden van Nederland voor de eerste concurrent op het veld verscheen. Gewoon met mond aan mond reclame, niet ik maar de klanten maakten reclame voor mij (nu nog). Als Belg was ik zeer timide of introvert, dat is nu wel anders. Door veel met Nederlandse klanten om te gaan (Nederlanders lullen er echt op los om een product aan te prijzen, soms wat te veel) ben ik ook alle positieve kanten van ons product gaan uitdragen zonder me onder tafel te laten praten door die Hollander!). En dat hielp!

    Ik ben 68 en 3 jaar met pensioen maar heb nog altijd een mooi, bijkomend inkomen zonder zelf klanten te zoeken of contacteren (heb ik trouwens nooit of zelden gedaan).
    Dit weekend heb ik een belangrijke stap genomen. Ik ga enkel nog jobs aannemen die ik hier in mijn atelier kan uitvoeren, geen plaatsingen bij de klant meer (enkel de lopende zaken afwerken tot juni). Kwestie van stilletjes uit bollen zonder de klanten direct in de steek te laten. Daarna zien we wel, financieel heb ik het niet meer nodig.
    We hadden onlangs een mogelijke overnemer maar gestrand op de centjes. Gratis weggeven doe ik niet. Wie weet doet er zich binnenkort nog een opportuniteit voor.
    http://www.AVGscheepsletters.be

    Ik ben mijn atelier aan het omvormen in een kunstenaars atelier en hoop hier zonder stress en zonder druk nog lang mee verder te kunnen gaan. http://www.HvG-art.be

    Al mijn websites maak ik zelf.

    U snapt ook wel dat ik geen gebruik ga maken van uw diensten wegens niet meer nodig maar ik vind het wel heel interessant je te blijven volgen. Nooit te oud om bij te leren hé !

    Groetjes, Hubert

  2. Heerlijk om te lezen. Debbie! Ik heb inmiddels een fikse allergie ontwikkeld voor al die business-goeroes met bewijsdrang. Met ‘on top’ de etalagedwang om aan zoveel mogelijk mensen toch vooral heel erg duidelijk te maken hoeveel omzet ze per jaar draaien… om verder zichzelf overigens heel succesvol wijs te maken dat ze gewoon heel spiritueel (kuch, kuch!) zijn en dit alles in alle authenticiteit allemaal voor jou – de ideale klant – doen. Blèh!

  3. Dank je Debbie voor je inspiratie.
    Wat je zegt, is zo logisch zo waar.
    De suiker in de pap. Je dwingt ons tot nadenken en stuurt ons de juiste richting in.
    Thx.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top